Els comptes de les Associacions declarades d’utilitat pública

Rendició anual de comptes de les entitats declarades d’utilitat pública (art. 5 del RD 1740/2003, de 19 de desembre, sobre procediments relatius a associacions d’utilitat pública)


1. Les entitats declarades d’utilitat pública han de presentar davant l’organisme encarregat de verificar-ne la constitució i d’efectuar-ne la inscripció en el registre d’associacions corresponent els comptes anuals de l’exercici anterior i una memòria descriptiva de les activitats realitzades. Aquesta documentació s’ha de presentar en el termini dels sis mesos següents a l’acabament de l’exercici econòmic corresponent. S’hi ha d’adjuntar un certificat de l’acord de l’assemblea general de socis que contengui l’aprovació dels comptes anuals i el nomenament, si s’escau, d’auditors, expedit per les persones o càrrecs de l’entitat amb facultats per certificar acords.

2. Els comptes anuals de les entitats declarades d’utilitat pública, comprensives del balanç, el compte de resultats i la memòria econòmica, s’han de formular d’acord amb el que determinen les normes d’adaptació del Pla General de Comptabilitat a les entitats sense fins lucratius, que figuren en l’annex I del Reial decret 776/1998, de 30 d’abril, sense perjudici de les particularitats que es poden establir en les disposicions fiscals per aquests tipus d’entitats.

3. Els comptes anuals i la memòria d’activitats s’han de presentar signades per tots els membres de la junta directiva o òrgan de representació de l’associació obligats a formular-les.

4. Les entitats declarades d’utilitat pública obligades a formular els comptes anuals en model normal han de sotmetre a auditoria els seus comptes anuals i s’hi ha d’adjuntar un exemplar de l’informe d’auditoria, signats per tots. L’informe d’auditoria s’ha de posar a disposició dels associats abans de la l’assemblea general en la qual se sotmeten a aprovació els comptes anuals auditats. En aquest informe s’hi ha d’ajuntar un certificat acreditatiu que correspon als comptes anuals presentats, quan no consti en el certificat a què es refereix l’apartat 1.

  • S’ha d’ajuntar a la memòria un inventari (segons la disposició addicional segona del Reial decret 776/1998) dels elements patrimonials integrants del balanç de l’entitat, en què s’han de distingir els diferents béns, drets, obligacions i altres partides que el componen, amb indicació de:
    — La descripció de l’element.
    — La data d’adquisició.
    — El valor comptable.
    — Les variacions produïdes en la seva valoració.
    — Les provisions, amortitzacions i qualsevol altra partida compensadora que afecti l’element patrimonial.
    — Qualsevol altra circumstància de caràcter significatiu que afecti l’element patrimonial, gravàmens, afectació a fins propis o si formen part de la dotació fundacional.

  • Un dels requisits per ser considerades entitats sense finalitats lucratives a efectes de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, és l’elaboració d’una memòria econòmica, el contingut de la qual està establert en el Reial decret 1270/2003, pel qual s’aprova el reglament que desplega aquesta Llei. Aquesta memòria s’ha de presentar a la delegació de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT) en un termini de set mesos des que es tanqui l’exercici. No obstant això, les entitats que tinguin uns d’ingressos inferiors a 20.000 € i no participin en societats mercantils no estan obligades a presentar-la davant l’AEAT, sense perjudici de l’obligatorietat de redactar-la.