DECLARACIÓ D’UTILITAT PÚBLICA I RENDICIÓ ANUAL DE COMPTES

NORMATIVA BÀSICA REGULADORA

- Articles 32, 33, 34, 35 i 36 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació (BOE núm. 73, de 26 de març del 2002).
- Reial decret 1740/2003, de 19 de desembre, sobre procediments relatius a associacions d’utilitat pública (BOE núm. 11, de 13 de gener del 2004).

DOCUMENTS QUE S’HAN DE PRESENTAR PER A LA DECLARACIÓ D’UTILITAT PÚBLICA

- Sol·licitud, en la qual han de constar les dades d’identificació de l’entitat sol·licitant, inclòs el número d’identificació fiscal, el número de registre i data d’inscripció, i el seu contingut ha d’ajustar-se al que disposa l’article 70.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre de 1992).
S’hi ha de fer constar, a més, clarament i de forma succinta, les raons de la petició i un informe justificatiu dels objectius de l’associació per tal que sigui reconeguda com a d’utilitat pública, amb especial referència a les seves activitats d’interès general, de conformitat amb les que estableix l’article 32.1.a de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació.

- Memòria, en la qual es reflecteixin les activitats que hagi desenvolupat, ininterrompudament, com a mínim, durant els dos exercicis econòmics anuals precedents a aquell en què es presenta la sol·licitud. Aquesta memòria, l’ha de signar el/la president/a i el secretari/ària de l’entitat, o els representants de l’entitat, i ha de referir-se als extrems següents:

a) Nombre de socis —persones físiques o jurídiques— que integren l’associació.
b) Les activitats desenvolupades i els serveis prestats durant el temps a què es refereix la memòria, que no poden estar restringits exclusivament a beneficiar els seus associats, sinó obertes a qualsevol altre possible beneficiari que reuneixi les condicions i caràcters exigits pel tipus de finalitat de l’associació.
c) Els resultats obtinguts amb la realització d’aquestes activitats.
d) El grau o nivell de compliment efectiu de les seves finalitats estatutàries.
e) Nombre de beneficiaris o d’usuaris de les activitats o serveis que presta l’entitat, la classe i el grau d’atenció que reben, i els requisits o circumstàncies que han de reunir per tenir aquesta condició.
f) Els mitjans personals de què disposa l’entitat, amb expressió de la plantilla de personal.
g) Els mitjans materials i recursos amb què compta l’entitat, amb especial referència a les subvencions públiques i la seva aplicació.
h) Retribucions que han percebut en el dos darrers anys els membres dels òrgans de representació, ja sia per raó del seu càrrec o per la prestació de serveis diferents a les funcions que els corresponen, i se n’ha d’especificar la naturalesa laboral o mercantil i amb càrrec a quins fons s’han abonat.
i) L’organització dels distints serveis, centres o funcions en què es diversifica l’activitat de l’associació.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Documentació comptable corresponent als dos últims exercicis econòmics tancats, que mostri la imatge fefaent del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de l’entitat. Els documents que es presentin els han de signar el/la president/a i el/la secretari/ària de l’entitat o les persones que exerceixin la representació de l’entitat.
- Certificat de l’acord de l’òrgan competent de l’associació pel qual se sol·licita la declaració d’utilitat pública.
- Certificat, que han d’expedir els representants de l’entitat, de la composició de la junta directiva o òrgan de representació actual: nom, cognoms, nacionalitat, domicili, càrrec que ocupen els membres i data de nomenament. S’ha de presentar aquest certificat quan la representació hagi patit alguna modificació respecte a la inscrita abans, i s’hi ha d’adjuntar una còpia del DNI o de la documentació acreditativa de la identitat dels representants.
- Certificat de l’Agència Tributària i de la Tresoreria General de la Seguretat Social relatiu al compliment de les seves obligacions fiscals i respecte a la Seguretat Social.
- Còpia compulsada, si és el cas, de l’alta en l’epígraf corresponent de l’impost sobre activitats econòmiques.

- Si l’associació és d’àmbit estatal, la sol·licitud, juntament amb la resta de la documentació, ha de dirigir-se a la Secretaria General Tècnica del Ministeri de l’Interior. Registro Nacional de Asociaciones (C/ de Amador de los Ríos, núm. 7. 28010 Madrid).

- Si l’associació és d’àmbit autonòmic o inferior, o és de les regulades per lleis especials (per exemple, associacions esportives), la sol·licitud ha de presentar-se al Registre d’Associacions de la Conselleria de Presidència i Esports del Govern de les Illes Balears (plaça de la Drassana, núm. 4, 07012 Palma).

RENDICIÓ ANUAL DE COMPTES

Documents que han de presentar les associacions d’utilitat pública per complir amb l’obligació anual de retre comptes:

1. Sol·licitud de dipòsit de comptes signada pel representant, en el qual s’identifiqui degudament l’entitat a través de la seva naturalesa, denominació, número d’inscripció en el Registre d’Associacions i número d’identificació fiscal, i ha d’ajustar-se al que disposa l’article 70.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre de 1992).
2. Certificat de l’acord de l’Assemblea General de socis que contingui l’aprovació de les comptes, el quòrum d’assistència, el resultat de la votació, data de presa de l’acord, l’exercici econòmic al qual es refereixen i la data del seu tancament. El certificat ha d’expressar igualment la composició de la junta directiva o òrgan de representació que va formular les comptes (nom, cognoms, domicili, DNI, càrrec que ocupen els membres i data de nomenament) i si els comptes anuals han estat formulats de forma abreviada, cal indicar-ne, si s’escau, les causes. El certificat l’han d’expedir i signar els representants de l’entitat.
3. Dos exemplars dels comptes anuals signats pels representants de l’entitat que els varen formular, que ha de d’incloure els documents següents:
- El balanç de situació
- El compte de resultats
- La memòria econòmica

4. Dos exemplars de la memòria d’activitats de l’exercici econòmic al qual es refereixen els comptes anuals, que han de signar els representants de l’entitat.
5. Les entitats declarades d’utilitat pública obligades a formular comptes anuals en model normal han de sotmetre a auditoria els seus comptes anuals i els han d’acompanyar d’un exemplar de l’informe dels auditors, que han de signar. L’informe d’auditoria ha de posar-se a disposició dels associats abans de la sessió de l’assemblea general en la qual se sotmetin a aprovació els comptes anuals auditats. Aquest informe s’ha d’acompanya d’un certificat acreditatiu que corresponen als comptes anuals presentats, quan no consti al certificat de l’acord de l’assemblea general de socis.

Observacions:
- Les associacions d’utilitat pública han de retre comptes del darrer exercici tancat, en el termini dels sis mesos comptadors a partir del moment que acabi.
- L’estructura i el contingut dels comptes anuals ha d’ajustar-se als models que estableix el Reial decret 776/1998, de 30 d’abril (BOE núm. 115, de 14 de maig de 1998; correcció d’errades al BOE de 3 de juliol de 1998), pel qual s’aproven les Normes d’adaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense finalitats lucratives i les normes d’informació pressupostària d’aquestes entitats.
- Els comptes anuals que s’han de presentar han d’estar integrats per documents diferenciats, en els quals s’ha d’indicar de forma clara i en cadascun la seva denominació, la identificació de l’associació a què corresponen, l’exercici a què es refereixen (indicant, si s’escau, la data de tancament si no coincideix amb l’any natural), la moneda en què s’expressen, la signatura dels responsables de formular-los i la data de la formulació.
- El balanç de situació, el compte de resultats i el quadre de finançament han de recollir tant els imports de l’exercici que es tanca (exercici N) com el de l’immediat anterior (exercici N-1).
- El Reial decret 776/1998 recull dos models: el normal i l’abreujat.
- Les associacions poden utilitzar els models de comptes anuals abreujats quan a la data de tancament de l’exercici concorrin, almenys, dues de les circumstàncies següents:

  • Que el total de les partides de l’actiu no superi els 2.404.048,42 €.
  • Que l’import net del volum anual d’ingressos no superi els 2.404.048,42 €.
  • Que el nombre mitjà de treballadors empleats durant l’exercici no sigui superior a 50.
  • A la vista de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i el Reial decret 1740/2003, de 19 de desembre, sobre procediments relatius a associacions d’utilitat pública, les normes d’informació pressupostària contingudes a l’annex II del Reial decret 776/1998, de 30 d’abril, no són d’aplicació obligatòria a les entitats declarades d’utilitat pública.

Si l’associació és d’àmbit estatal, la documentació ha de dirigir-se a la Secretaria General Tècnica del Ministeri de l’Interior. Registro Nacional de Asociaciones (C/ de Amador de los Ríos, núm. 7. 28010 Madrid).

Si l’associació és d’àmbit autonòmic o inferior o és de les que regulen lleis especials (per exemple, associacions esportives), els comptes s’han de trametre al Registre d’Associacions de la Conselleria de Presidència i Esports del Govern de les Illes Balears (plaça de la Drassana, núm. 4. 07012 Palma).

- Taxes: s’ha de presentar el document unificat d’ingrés, validat per una entitat bancària, justificatiu d’haver abonat la taxa establerta (vegeu l’apartat de taxes).