INSCRIPCIÓ D’UNA ASSOCIACIÓ

Els documents que s’han presentar per inscriure un associació d’àmbit autonòmic són:

- Acta fundacional: que ha de contenir, el nom i els cognoms dels promotors si són persones físiques, la denominació o raó social si són persones jurídiques, i, en ambdós casos, la nacionalitat i el domicili (com a mínim han de ser tres persones físiques o jurídiques); la voluntat dels promotors de constituir una associació i la denominació d’aquesta, que ha de ser coincident amb la que figura en els Estatuts; els Estatuts; el lloc, la data d’atorgament de l’acta i la signatura dels promotors o dels seus representants en el cas de persones jurídiques, la identificació de les persones que exerceixen la representació de l’entitat i dels seus càrrecs en els òrgans de govern i representació o junta directiva, encara que ho siguin amb caràcter provisional (l’acta s’ha de presentar per duplicat i amb les signatures originals de tots els associats fundadors en els dos exemplars).

- L’acta fundacional ha d’anar acompanyada de la documentació següent:

  • Per a les persones físiques promotores, document acreditatiu de la seva identitat, i si actua mitjançant representant l’acreditació de la identitat d’aquest (còpia de DNI, permís de residència, etc, segons els cas).
  • Per a les persones jurídiques, documentació acreditativa de la seva naturalesa jurídica, certificat de l’acord adoptat per l’òrgan competent en el qual figuri la voluntat de constituir l’associació, formar part d’ella i nomenament de la persona física que l’ha de representar.
  • Els promotors menors no emancipats majors de catorze anys, sense perjudici d’allò que estableixi el règim previst per a les associacions infantils, juvenils o d’alumnes, han d’aportar document acreditatiu del consentiment de la persona que hagi de suplir la seva capacitat (pare, mare o tutor legal).
  • Si qualque promotor és estranger ha d’aportar la documentació acreditativa de comptar amb l’autorització d’estada o residència a Espanya.


- Estatuts: formen part de l’acta fundacional i han de contenir tots els extrems de l’article 7 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació (BOE núm. 73, de 26 de març de 2002). Els han de signar en tots els fulls tots els socis promotors o els seu representats legals si són persones jurídiques (els estatuts s’han de presentar per duplicat i amb signatures originals en tots els fulls en els dos exemplars).


- Taxes: s’ha de presentar el document unificat d’ingrés, validat per una entitat bancària, justificatiu d’haver abonat la taxa establerta (vegeu l’apartat de taxes).

- Sol·licitud (original i còpia), formulada pel representat de l’entitat en la qual figurin les dades d’identificació de la persona sol·licitant (nom, DNI, domicili i número de telèfon).

La sol·licitud, juntament amb la resta de la documentació, ha de dirigir-se al Registre d’Associacions de la Conselleria de Presidència i Esports del Govern de les Illes Balears (plaça de la Drassana, 4. 07012 Palma).