INSCRIPCIÓ D’UNA FEDERACIÓ, CONFEDERACIÓ O UNIÓ D’ASSOCIACIONS

Per poder tramitar la inscripció d’una federació, confederació o unió d’associacions, es requereix un mínim de tres associacions constituïdes d’acord amb la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació (BOE núm. 73, de 26 de març de 2002), i que els membres siguin persones jurídiques de naturalesa associativa constituïdes i inscrites en el registre d’associacions corresponent, d’acord amb la llei orgànica esmentada.

Els documents que s’han de presentar per a la inscripció són:

- Acta fundacional de la federació, confederació o unió d’associacions, en la qual s’ha de fer constar, a més de l’acord de constitució i d’aprovació dels Estatuts, la denominació, els números d’inscripció i el domicili de cadascuna de les associacions fundadores (tres com a mínim); el nom, els llinatges, la nacionalitat, el domicili i la resta de dades d’identificació dels seus representants i les seves signatures, i el lloc i la data d’adopció de l’acord de constitució (l’acta s’ha de presentar per duplicat i amb signatures originals als dos exemplars). Així mateix s’ha de fer constar la identificació de les persones i entitats, si s’escau, que exerceixin la representació de la federació, confederació o unió, dels càrrecs que ocupen a la junta directiva o òrgan de representació.
- Còpia de la documentació acreditativa de la identitat dels representants de l’entitat federativa.
- De cada associació que s’integri a la federació, la confederació o la unió d’associacions s’ha d’aportar un certificat, que han d’expedir els representants, justificatiu d’haver-se adoptat l’acord d’integració i de la designació de la persona que representa l’associació en l’acte constitutiu de l’entitat federativa, i s’hi ha de fer constar el número d’inscripció en el registre corresponent, la denominació exacta i el domicili social. Ha de presentar-se la documentació acreditativa de la identitat dels representants.

- Estatuts: que formen part de l’acta fundacional i han de contenir els extrems de l’article 7 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació. Els han de signar en tots els fulls els representants de totes les associacions fundadores (els estatuts s’han de presentar per duplicat i amb signatures originals en els dos exemplars).

- Taxes: s’ha de presentar el document unificat d’ingrés, validat per qualsevol entitat bancària, justificatiu d’haver abonat la taxa establerta (veure l’apartat de taxes).

- Sol·licitud (original i còpia), formulada pel representant de l’entitat federativa en la qual figurin les dades d’identificació de la persona sol·licitant (nom, DNI o NIE, domicili i número de telèfon) i la identificació de l’entitat que representa (nom, CIF, número d’inscripció en el Registre d’Associacions i domicili).

La sol·licitud, juntament amb la resta de la documentació, ha de dirigir-se al Registre d’Associacions de la Conselleria de Presidència i Esports del Govern de les Illes Balears (plaça de la Drassana, 4. 07012 Palma).